söndag 10 januari 2010

Eriks akvarium

God förmiddag.

Sitter hos min kompis Erik och beskådar hans saltvattensakvarium. Inte långt efter att jag skaffat mitt så stod det även ett hos Erik. Det är ett helglasakvarium på 330 liter med lite udda mått (140x40x60). Eftersom han köpte det begagnat och väl inkört fick han med lite enstaka koraller (euphyllia mfl.) och ett gäng fiskar. Clownfisk, gul kirurg och en gul goby är vad som följde med. Än så länge fungerar det kanon. Just nu är han inne i brunalgs-stadiet som ni kan se på bilden nedan.



Mätte förövrigt fosfathalten igår då jag haft oönskat mycket tillväxt på grönalger, och främst på framrutan. Inget spår av fosfat enligt Saliferts dropptest. Avlägsnade också bort kolet som jag haft i ett par månader nu, ifall det skulle fälla ut eventuella spår av fosfater. Får fortsätta skrapa rutorna dagligen, blir väl att köpa fler trochus sniglar.

Have a nice sunday!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar