tisdag 22 december 2009

Vatten och saltbyte

God afton.

Jakob "Jaken" stod för identifieringen av korallen min. Det visade sig vara en Goniopora, närmare bestämt denna. Stort tack för hjälpen.

Idag stod det vattenbyte på schemat. Som jag skrev igår så var min kirurg lite hängig då han var lite irriterad runt hud och gälar. Därför drog jag ett 15% vattenbyte nyss och vips så släppte locket i gälen (gällock hehe). Får se om grumligheten på kroppen försvinner. För överigt ser han pigg ut som vanligt och äter för fullt.

Dessutom hade mitt Red Sea Pro salt tagit slut och då hade jag ett annat salt liggandes här. Reefers Best Salt, låter onekligen som bra grejer. Tiden får utvisa om det är någon skillnad. Men har hört från flera håll att det inte ska vara så rysligt stor skillnad. Får återkomma ifall mina koraller hoppar av glädje i samband med saltbytet.

En annan rolig överraskning som jag stötte på då jag var som mest nyvaken imorse var att vår lokalblaska, Norrbottens Kuriren hade en trevlig artikel om just saltvattensakvarium där de tar upp grunderna och vad för teknisk utrustning som behövs. Väldigt kul när det uppmärksammas, hoppas detta kan få fler att prova denna fascinerande hobby. Själva artikeln kan ni läsa här.

Två dagar kvar till julafton. Månne Jultomten kommer med en Tunze 3351 Osmolator till mig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar