onsdag 27 oktober 2010

Ännu mer prylar...

Den stora frågan i detta projekt har varit huruvida jag ska lösa ytavrinningen till sumpen. Det har ältats fram och tillbaka om det är bäst att borra i akvariet eller köra med en överrinningsbox. Båda lösningarna har både för och nackdelar;

Överrinningsbox


Fördelar:

  • Slipper borra i akvariet.
  • Tar knappt någon plats i akvariet.
  • Relativt ljudlös.
Nackdelar:
  • Kan vara opålitlig om det är en billigare modell.
  • Är helt beroende av häverteffekten, fungerar inte den så överfylls akvariet.
  • Inte så estetiskt tilltalande att ha en box hängandes över kanten.

Borra i akvariet


Fördelar
  • Smidig lösning när rören är dragna
  • Betydligt säkrare då vattnet enbart behöver rinna ner i rören
  • Inga onödiga saker hängandes runt akvariet
Nackdelar
  • Gråa fula rör i akvariet är inte tilltalande
  • Sipprar och låter en hel del.
  • Lurigt att få det tätt mellan rörkopplningarna
  • Borra i glas är alltid riskfyllt, speciellt då det handlar om bottenglaset.

Mycket att fundera på som ni ser. De flesta inbitna akvarister tycker att borra i glas är det enda alternativet. Men för mig som varken har kompetens att göra det eller någon i min krets som vill ta på sig uppdraget kändes det som att boxen kändes mer aktuell. Då får jag bilda en egen uppfattning.

Modellen som jag köpte har dubbla rörgångar ifall en av dem skulle stanna eller stockas igen så tar den andra delen över, känns stabilt. Att boxen var av märket "perfektReef" gör ju nattsömnen ännu bättre.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar